torstai 10. lokakuuta 2013

Mietteitä "Minusta tulee eläintenkouluttaja -blogista"

Riikka:

"Kouluttaja vai koulutettava?

Hmm... eilen olin briardin pentuni (7kk) Helkan kanssa tokoilemassa. En ole ikinä aiemmin opiskellut saatikka opettanut varsinaista TOKOA kenellekään. Mitä nyt Helkan kanssa kävimme ensin pentutokon ja nyt sitten jossain mielenhäiriössä olen soluttautunut kilpailuihin tähtäävien ryhmään?!.
Olen siellä kurssilla siis oppijan roolissa koirani kanssa. On mielenkiintoista huomata rooliero. Kun itse toimin ryhmän opena, olen määrätietoinen ja tiedän tai ainakin luulen tietäväni mitä olen tekemässä;) Mutta kun olen oppilaana tokoporukan riveissä, viimeisetkin itsevarmuutenirippeet katoava... heh, no ei aivan, mutta todella pieneksi itsensä siellä tuntee.
Mukavaa kurssilla on, en sitä sano. Osa kanssaoppijoista on jo ns. vanhojatekijöitä ja he tietävät tokomaailmasta tuhat kertaa enemmän kuin minä. Yritän imeä tietoa itseeni kuin sieni.

On helppo asettua oppijanrooliin, kun käy välillä toisten ohjaamilla tunneilla. Siinä omia tunteja pitäessä pystyy hyvin samaistumaan siihen, miltä siitä oppilaasta tuntuu. Varsinkin, jos hänellä ei ole ollut ikinä koiraa tai hän ei ole varsinaisesti kouluttanut koiraa. Antaa kummasti perspektiiviä myös omiin tekemisiinsä. Olenkin jäänyt pohtimaan itseäni kouluttajanroolissa. Kuinka voin kehittyä ja antaa oppilailleni vielä enemmän?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi:)